099d08c7aa225f7338c55a17a4ec2272

PROČ NEMÁME MULTIPRESS ANEB MOC OBLÍBENÝ, HLOUPÝ STROJ

Stroj Smith, u nás známý jako multipress je druhem zařízení, který je snad v každém klasickém fitness centru. Doslova nesmí chybět, protože patří mezi ty velmi oblíbené. Když však jdete do nějakého skutečného centra pro silový a kondiční trénink, můžete hledat jak chcete, nic takového nenajdete. Není to tak dlouho, co někdo pronesl u nás v gymu: „ Multipress zde nemáte?“. Opravdu jsem byl zaskočen otázkou stejně jako asi před rokem, když jsem dostal otázku, proč nemáme stroje na břicho. Proč v našem centru CORE GYM nic takového také nenajdete? Stručně řečeno:  Plýtvání prostorem a penězi na straně jedné, zhoršení motorické kontroly a síly na straně druhé společně s nebezpečím zranění.

Činky jako druh volné zátěže jsou navrženy tak, aby podporovaly pohyb, který jste nuceni dostat pod kontrolu. Tedy Vás učí pohybu, učí vás použít v pohybu ty svaly, které tam patří. To vše si skvěle můžete odnést do běžného života i sportovního výkonu. Oproti tomu multipress je navržen tak, aby pohybu bránil navíc nešikovně bez fixace zad a dalších oblastí. Tedy těžiště a kontrolu pohybu nemusíte mít pod kontrolou, ale záda a oblast trupu pod kontrolou nejsou. Osa zátěže je pevně daná či u některých modernějších těchto strojů je to možná ještě horší, tedy pohyb je sice o něco volnější, ale stále kontrolovaný v pevném upevnění s úchyty, což je velmi nepřirozené. Volnou tyč totiž musíte stabilizovat jako celek do všech možných pohybů. Častý problém multipressu je to, že si moc lidí neuvědomuje, že jde o stroj a jedná s ním tak, jako by dokázal nahradit volnou osu či jednoruční činky, kettlebell.

istock_photo_of_squats_on_smith_machine

Jestliže jste byly zvyklí na tlaky či dřepy na tomto stroji a pak půjdete na volnou váhu, budete dost rozhození, protože vše bude jiné. Těžiště i volnost pohybu bude pro vás náročnější a jiné motorické učení vás může ohrozit na zranění. Obrovský problém, který je u tohoto přístroje je ten, že ho lidé využívají v rámci základních cviků jako je benchpress či dřep apod. Rozdíl je však, že u tohoto stroje jde úhel zátěže pouze pevným vertikálním směrem, což je zcela nepřirozené pro motorické učení a potřeby stabilizace. U tlaku takový úhel znamená zcela umělý způsob pohybu, který tak velmi zatěžuje klouby. Rozdíl u dřepu je obrovský. Velice často můžete vidět u dřepů v multipressu, že jejich postoj je zcela chybný a nebýt pevně daného pohybu osy a pevné opory celého stroje, nikdy by nic takového nebyly schopni provést. V tomto je však i rozdíl oproti mnohým strojů a tohoto stroje, protože zde neúspěšně napodobujete dřep, zato jinde pracujete jinou formou mechaniky, což v rámci cílenosti použití není problémem. Tedy nejde o to, že by všechny stroje byly chybné, tento stroj je hloupý.

099d08c7aa225f7338c55a17a4ec2272

Někteří se často dívají na tento stroj jako na bezpečnější variantu, protože zátěž prochází mezi svodidly a nemusíme si tedy tolik nic hlídat. Bohužel to ale není pravda. Zrovna u dřepu nám mnohé stabilizační svaly vypovídají podstatnou část služby, což je velmi nebezpečné. Omezit do činnosti hýždě a hamstringy znamená určitě více tlaku pro kolena a kyčle.  Bolesti kolen také časti vznikají tím, že se člověk nastaví zcela nepřirozeně a mimo těžiště. Tím problém ale nekončí. Pokud se do pohybu dráhy tyče ve stroji nenasoukáte mechanicky správně, což je velmi často vidět, ale na druhé straně si přidáváte větší zátěž, hrozí vám zranění či minimálně zbytečné přetěžování.

Naopak volnost pohybu znamená to, že se skutečně učíte pohybu a manipulace těla se zátěží v těžišti a nastavení. To všechno zde nemusíte. Studie z roku 2005 zjistila, že jádro(core) a aktivita svalů trupu byla podstatně lepší u volné tyče při dřepu než v multipressu.

Ať už děláte v životě cokoliv od zvedání předmětů či hrajete nějaký sport, všude musíte používat optimálním způsobem Vaše stabilizátory. Další věcí je to, že dnes je i mnoho lepších variant i mezi stroji, než tato volba. Studie v roce 2009 zjistila, že průměrná aktivace svalu je u volné formy dřepu s velkou činkou o 43 % vyšší než u Multipressu.

19912189

Ale nejdůležitější je, že změny mechaniky pohybu a stres na vaše klouby prostě nestojí za to. Bodem číslo 1 každého sportovce je nezranit se. Multipress se s tímto bodem moc neslučuje.

Naposledy na svém kurzu jsem říkal, že multipress jsem měl rád nejvíce pro jednu věc a tou je polohovatelná tyč, kterou jsem využíval na horizontální přítahy a regrese a progrese kliků u klientů. Určitě by to byl i dobrý věšák na ručníky v posilovně.  Otázka ale je, stojí to za ohromnou částku, za kterou se tento předražený věšák s polohovatelnou tyčí, prodává? Rozhodně ne. Když už potřebujete stroj, kupte kvalitní stroj, který může v přípravě dobře posloužit (např. skvělý Power Squat) a nebude Vás provokovat k hloupostem, nezraní Vás. Především však jděte tam, kde Vás naučí dřep s volnou zátěží. Co si všímám, je to stále velký problém.

( Autor: Martin Snášel © coregym2016)